A 'Swenglish' journey through family photos, notes and postcards
from the early 20th century.

2013-06-19

G.017.3 Skånsk Bondgård (Scanian Farmhouse) ~1902

G.017.3_0001

No 148. Skånsk Bondgård. [Farm house in Skåne/Scania]
Imp. F.W.H. & Co.

G.017.3_0002

Postmark: Sörby [June 1902 (?) Cf/jmf G.008.3]
To: Herr Gustaf Ekman, Storegården, Fristad
From: Ester

Tack för vykortet. Är nu i Grolanda och trifs ganska bra,
fastän tiden är ju dubbelt längre än på Obg [Odensberg?]
Kära hälsningar till Eder alla, Ester.
Avs [sänt från?] Simonstorp, Sörby

Det slår mig när jag uttyder namet “Grolanda” att jag sett det omnämnt förut. Sökning leder till vykortet G.008.3, skrivet vid midsommartid 1902 av A-A, som har hälsningar till Gustaf från Grolanda. Det stämmer ju bra om Ester vistades i Grolanda den sommaren. Esters anmärking om “tiden” tyder väl på att hon arbetade där.

Via sökning på Google Maps får jag fram att Grolanda ligger sydväst om Falköping och söder om Floby:

image

Enligt uppgift från min släkting Bengt W (mail 22.04.2013) arbetade Ester som “hushållerska först på Vartofta egendom so Falköping och sedan på Adelsnäs trädgårdsskola vid Åtvidaberg. Hon drev sedan under många år blomsterhandel i Mullsjö. Hon trappade ner med en konfektyrbutik.” (jmf 2013-03-01: Behind the Counter) Jag antar att hon var i Grolanda före Vartofta. (Sommaren 1902 var hon 26 år gammal.)

Jag börjar se att 1902/03 var en förändringens tid för hela familjen: I Odensberg övergav Oscar lantbruket för att bli lanthandelsföreståndare. Ester flyttade till Grolanda och därifrån sedan vidare. Gustaf och Gerda utvandrade till Amerika. På Storegården föddes i augusti 1902 Samuels och Selmas andra barn, min farmor Sallys lillebror Nils (yngst i syskonskaran). Året efter, 1903, överlät Samuel Storegården på äldste sonen Carl och drog sig tillbaka på “undantag”.

Det är några vykort till kvar från “före utvandringen”; sedan tror jag att jag ska försöka göra en sammanfattning innan jag fortsätter med korten från Gustafs och Gerdas Amerika-år.

In English

Thanks for the postcard. I’m now at Grolanda. I quite like it here, although the hours are twice as long as they were at Odensberg. Lots of love to you all, Ester.
[Sent from] Simonstorp, Sörby

With help of a previous card from June 1902 (G.008.3) this one can be be dated to around the same time. From a relative I know that Ester used to work as housekeeper at a big estate (and later in life as a florist and shopkeeper); I’m guessing her work at Grolanda was before her housekeeper job on the big estate, perhaps on a smaller farm.

The old postcards so far bear witness to 1902/03 being a time of signifcant changes in the lives of all the Ekman siblings. Oscar gave up farming to become a shopkeeper, Ester moved away to work at some other farm or estate, Gustaf and Gerda emigrated to America. Back home at the family farm, their father and his second wife had another baby in August 1902 (my grandmother’s younger brother), and in 1903 Samuel (at the age of 68) retired and let the oldest son Carl take over the running of the farm.

There are a few more postcards from “before the emigration”; after those I’ll do a summary post before I start on the cards from Gustaf’s and Gerda’s years in America.

 

No comments:

Post a Comment