A 'Swenglish' journey through family photos, notes and postcards
from the early 20th century.

2021-05-02

G.043.03 - Country Club, Geneva Lake (1909)

 

Country Club, Golf Grounds, Geneva Lake, Wis.


To: Mr Gust Ekman, Galeton (Box 342), Pa.
From: Gerda (Chicago, Sept 9, 1909)

Jag är nu i Chicago igen, men tycker ej mycke om det ännu. Jag saknar landet så mycke, och sjön. Jag kan ej simma här. Men jag blir väl snart van vid stadslifvet igen. Kära hälsn, skrif snart. / Syster Gerda / Jag vet jag är skylding dig bref, men jag är så upptagen med arbete nu för 2 veckor. Jag önskar du sänder mig ett kort snart. 


I am back in Chicago again, but I'm not liking it much yet. I miss the countryside so much, and the lake. I can't go swimming here. But I suppose I'll soon get used to city life again. Best wishes / Sister Gerda /  I know I owe you a letter, but I am very busy with work now for 2 weeks. I hope you will send me a card soon.


It seems that the Schmidt family, for whom Gerda was working, was in the habit of spending the summers at Lake Geneva, where Mrs. Schmidt's mother, Mrs. Seipp, had a house (or even two). See G.043.01 - Lake Geneva 1909 (recent post from April 2021).

From finding Gerda in the 1910 US Population Census (post from August 2012) I know that her employers in Chicago, Dr. Otto Schmidt and his wife Emma, had three teenage children: Ernest, Alma and Clara. Besides Gerda, the family had three more female servants + a chauffeur with wife and two children also registered at their address in Chicago. How many of their servants they took with them when they went on holiday, I don't know! In my imagination, I'm thinking that perhaps the Doctor, quite a prominent Chicago physician, had to spend more time in the city, while Mrs. Schmidt and the children were able to spend most of the summer at the lake, with perhaps only one or two of the servants to accompany them.

Svenska
Med hänvisning till ett tidigare vykort från Gerda till Gustaf i juli samma år (1909) drar  jag slutsatsen att familjen Schmidt, som Gerda var anställd hos i Chicago, hade för vana att tillbringa somrarna vid Lake Genva, där Mrs. Schmidts mor, Mrs. Seipp, ägde ett hus (eller t.o.m. två). Från folkräkningen 1910 vet jag också att Dr Schmidt och hans hustru hade tre barn i tonåren (Ernest, Alma och Clara), och att familjen förutom Gerda också hade ytterligare tre kvinnliga "servants", samt en manlig chaufför med hustru och två barn skrivna i sitt hushåll. Hur många av tjänstefolket de tog med sig på semestern vet jag inte. Men jag föreställer mig att doktorn, som var en framstående läkare i Chicago, antagligen behövde tillbringa betydligt mycket mer tid i staden, så att det antagligen främst var hustrun och barnen samt kanske en eller två av tjänstefolket som vistades hela sommaren vid Lake Geneva. Det framgår inte av folkräkningsprotokollet exakt vilken position Gerda hade i hushållet jämfört med de andra. Men tydligen var hon i alla fall en av dem som fick flytta med till landet på sommaren. 

No comments:

Post a Comment